woensdag 29 augustus 2012

Tuinieren voor dummies

Bijna twee maanden geleden schreef ik hier over de kruiden die ik plantte en het overpotten ervan. Inmiddels heb ik de smaak behoorlijk te pakken en staat de hele vensterbank vol met potjes en blikjes.

Peterselie, kervel, majoraan, bieslook, basilicum.

Na mijn eerste kruiden-plant-avontuur heb ik bedacht dat het beter zou zijn om kruiden te planten die ik daadwerkelijk gebruik (majoraan? nou, neuh, ikke niet). Bieslook en peterselie af en toe en basilicum wel vaker. Kervel nooit, maar ik zie het wel vaak in restaurants, waar het dan als garnering gebruikt wordt. En kervelsoep vind ik heerlijk! Maar daar moet je zoveel voor hebben hè. Dan kom ik er niet met dat ene potje kervel.

Links: koriander. Rechts: peterselie en kervel.
 
Koriander (en rechtsboven: munt).

Ik heb vooral koriander gezaaid, want dat gebruik ik vaak en veel. Munt ook, maar die plantjes willen nog niet zo hard groeien. Ach ja, geduld...

Chilipepers planten! Wat die krant erbij doet... geen idee...

Kervel in de grote pot, koriander (inmiddels overgepot) in de kleine blikjes.


Over de blikjes: aangezien dit kruiden'tuintje' ook een bevlieging van mij kan zijn, heb ik blikjes gebruikt in plaats van (speciale) potjes. Ik weet het, die potjes zijn ook niet zo duur. Maar toch. Dan staan ze er maar weer te staan als dit avontuur eindigt. Bovendien vind ik ze wel decoratief. Ze passen in ieder geval heel goed in m'n keuken.

Inmiddels hebt ik al wat kruiden 'geoogst'. Koriander voor in de salsa, bieslook voor in de yoghurtdip, basilicum voor salade Caprese.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten