woensdag 10 oktober 2012

Decluttering

Tsjongejonge, al anderhalve week geen nieuw bericht geplaatst! Wordt weer eens tijd dus. Maar ik had een goede reden; het halve huis overhoop gezet, geschilderd, geverfd, gekwast, gespoten. De komende dagen zie je hier het resultaat.

Hoe dit begon...

Voor deze zomer had ik geen vakantie gepland, op een weekendje Duitsland na dan. Dus tijd genoeg om het huis aan te pakken. Dat wil zeggen, de dingen ín het huis. Te beginnen bij de zolder. Het is niet te geloven hoeveel een mens verzameld in een paar jaar! En veel spullen gebruik je nooit. Ze staan er in het kader van 'misschien in een volgend huis' en 'dat is leuk voor als Stevie op kamers gaat' (ze is net één jaar oud). En 'misschien gaan we toch nog ooit fonduen/nordic walken/gitaar spelen'.

Tijd voor 'decluttering'! Alles uitzoeken, kijken wat weg kan, bruikbare spullen apart zetten...

Hoe pak ik dit goed aan? Dat dacht ik. En dus reserveerde ik een kraam op een vlooienmarkt. Geniaal idee, vond ik zelf. Niets dan voordelen:
►Het ruimt lekker op.
►Je verdiend geld aan je 'rommel'.
►Je hebt een leuk dagje samen (manlief en ik, in dit geval)
►En, misschien wel het beste voordeel, je hebt een datum waarop je alles uitgezocht moet hebben.

Vervolgens dacht ik er goed over na. Hoe zorg ik ervoor dat alles verkocht is aan het eind van de dag? Hier volgen mijn tips:

►Zorg voor voldoende wisselgeld. Schrijf op hoeveel je aan wisselgeld meeneemt, zodat je dat bedrag naderhand van je getelde geld af kunt trekken. Dan weet je wat je verdiend hebt en ook al maakt het niet uit, het is leuk om te weten.

►Zorg voor plastic tasjes. En als je veel sieraden te koop hebt, kun je misschien ook voor kleine zakjes zorgen (of vouw er een paar van krantenpapier).

►Neem een (klap)stoeltje mee en ook voldoende eten en drinken.

►Zorg dat je uitgeslapen bent. Ja echt! Vooral als het om een markt gaat die een hele dag duurt. De verkoop gaat namelijk vaak het hardst in de ochtend. En daarna wordt het rustiger en 'zak je een beetje in'. Als je goed fit bent, kom je zo'n dag beter door. En bovendien staat het zo stom, hè; een gapende marktkoopman/vrouw.

Uitstallen:
►Heb je veel kleding te koop? Zorg dan voor een rek met hangers. In bergen kleding gaan mensen minder makkelijk zoeken dan wanneer je alles netjes op een rek hebt hangen. Ik had ook een paspop meegenomen (alleen torso), waar ik een speciaal truitje op 'uitstalde'. Mijn bedoeling was om steeds een ander shirtje op de pop te doen, maar de paspop zelf was binnen een half uur verkocht.

►Neem een groot kleed mee om over je tafel/kraam te leggen. Het liefst een effen kleed.

►Stal alles netjes uit. Met netjes bedoel ik ook schoon!

►Stal alles logisch uit. Met logisch bedoel ik: maak categorieën. Boeken bij boeken, kleding bij kleding. Maar ook: leg sieraden, tassen, schoenen, riemen bij de kleding. Wij hadden een soort 'his & hers'-verdeling in de kraam: kleding, tassen, schoenen, riemen, sieraden. Boeken in het midden. En apparatuur en ander 'mannenspul' (Nintendo bijvoorbeeld) aan de andere kant.

►Denk vooraf na over de manier waarop je alles uit wilt stallen, zodat je ook wat spullen daarvoor mee kunt nemen. Kledinghangers of haken, zodat je aan de zijkant een beetje de hoogte in kunt. Touw, plakband, tie wraps... Misschien ook een paar doosjes, zodat je een soort uitstaltrapje kunt maken in je kraam. Denk in 3D, in plaats van alles gewoon neer te leggen.

Prijzen: <prijs de meeste spullen vooraf! Dit helpt je verkoop, echt!>
►Maak duidelijke prijskaartjes. Je hoeft ze niet eens vast te maken aan een product, leg ze er gewoon bij. Ik maakte bijvoorbeeld deze kaartjes:



►De (grote) spullen waarover je wilt onderhandelen, prijs je niet. Je kunt er wel een kaartje bij zetten met daarop wat details (bijvoorbeeld, 'microfoon, compleet met koffertje en kabels'). Dit doe je vooral als er iets bijzonders met je product is. Iets wat je niet in één oogopslag kunt zien, maar wat het wel gewilder/beter maakt ('Eerste druk', 'Met extra kabel', etc.).

►Onthoud dat er vaak toch over iets onderhandeld wordt, ook al heb je het geprijsd. Zet dus wat hoger in. Waarom dan toch prijzen? Dan heeft de koper een indicatie en zal hij/zij eerder geneigd zijn naar een bepaald product te vragen.

►Ben bereid om te onderhandelen. Dat gaat niet alleen om het bedrag voor een product, maar ook over het samenvoegen van meerdere items ("Als ik dit koop, voor de prijs die je vraagt, krijg ik dit (...) er dan bij?"). En bedenk: als je het niet verkoopt, dan moet het weer mee naar huis. Waarom wil je er per sé dat bedrag voor hebben? Emotionele waarde geldt in dit geval niet.

►Heb je veel spullen van hetzelfde soort? Prijs dan alles hetzelfde. Of maak subcategorieën, bijvoorbeeld zo:


Het resultaat van een hele dag 'markten':
►Een opgeruimde zolder. Eigenlijk een geheel opgeruimd huis. En daarmee ook een opgeruimd hoofd.
►Ontzettende lol gehad met z'n tweeën! <met dank aan tante Willeke voor het passen op onze kleine Stevie!>
►Geld. We verkochten namelijk vrij goed. Nog geen kwart van de meegenomen spullen ging mee terug naar huis.

Daarna hebben we het hele huis gerestyled. Ja, nu zijn we toch bezig met opruimen, haha! Hierover deze week meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten